Marjolein Kalkman is niet bang voor vergaande ontlezing

‘Ik hoop dat de boekenbranche in de komende vijf jaar een gigantische boost krijgt.’



In Krimpen aan den IJssel is boekhandel Brugzicht gevestigd. Samen met haar ouders runt Marjolein Kalkman deze winkel. Sinds haar twaalfde maakt ze zich daar al nuttig door op te ruimen en schoon te maken. Nu werkt ze er fulltime en is ze hét aanspreekpunt voor de klanten.

Voordat ze van boekverkopen haar beroep maakte, volgde Marjolein de opleiding Journalistiek. Vanwege haar passie voor schrijven koos ze de specialisatie ‘geschreven pers’. Tijdens haar stage deed ze schrijfervaring op bij het tijdschrift EVA. Uiteindelijk koos ze voor een baan in de boekhandel, een echt familiebedrijf met een groot aanbod van zowel christelijke als algemene boeken, én veel leuke cadeautjes.

Klanten komen er graag vanwege de rust die er heerst. De ontspannen achtergrondmuziek en de mogelijkheid om koffie/thee/chocolademelk te pakken, maakt dat mensen zich vrij voelen om uitgebreid rond te neuzen. De winkel is voor veel mensen ook een soort ontmoetingsplek. Marjolein heeft dan ook regelmatig mooie gesprekken met mensen. ‘Het is eigenlijk heel sociaal werk.‘

Brugzicht trekt een breed publiek. Dat is terug te zien in de boeken die over de toonbank gaan: van romans tot serieuze, theologische werken, tot veel cadeauboekjes of lokale werken van de Historische Kring.

Als een echte boekverkoper geniet Marjolein als een klant met een brede glimlach de winkel uitloopt en enthousiast is over zijn nieuwe aankoop. ‘Al helemaal als het een boek is dat ik heb aangeraden en men later terugkomt om te vertellen dat het écht een goede keus was. Maar ik ben blij met elk boek dat ik verkoop, ook als het iets is wat ik zelf nooit zou lezen. Uiteindelijk gaat het erom dat de klant iets heeft waar hij blij van wordt, of waar hij écht iets aan heeft.’ Lezen is – naast schrijven – altijd al de nummer één hobby van Marjolein geweest. Daardoor weet ze veel over boeken en is ze de juiste persoon om mensen voor bepaalde titels te enthousiasmeren. In de winkel  gebruikt ze daar onder andere buikbandjes voor: ‘Dat werkt ontzettend goed! Heb je een nieuw boek gelezen en ben je er enthousiast over? Zet het op een buikbandje en schuif dat om het boek.’
buikbandje

Waar haar ouders sommige dingen wat makkelijker van zich af kunnen laten glijden – een stukje levenservaring – merkt Marjolein daarentegen dat zij als jongere de veranderingen binnen de markt sneller omarmt. ‘Zo wordt er door veel jongeren en jongvolwassenen veelal Engels gelezen. Dat is wat mij betreft een prima ontwikkeling – het gaat mij er om dat mensen lezen. Of dat nou in het Nederlands, Engels, Duits of Spaans is. Boeken zijn boeken.‘ Daarnaast is Marjolein, zoals veel jonge boekverkopers, ook goed in het inzetten van sociale media om nieuwe titels en producten onder de aandacht te brengen. En terwijl de oudere generatie zich zorgen maakt over de ontlezing, ziet Marjolein juist kansen. ‘De trend is óók dat veel jongeren door social media als Tiktok en Instagram juist weer aan het lezen slaan. Als die het lezen leuk blijven vinden en het ook weer doorgeven, dan is er hopelijk gewoon een heel mooie toekomst. Door de jaren heen heeft het boek wel bewezen dat het een zeer sterk product is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de cd’s of dvd’s. Zelfs mensen met een e-reader lezen ook nog erg graag papieren boeken.’

Marjolein ziet wel de impact van het feit dat het leven momenteel zo duur is. Huur, boodschappen, benzine… het kost allemaal veel geld en daardoor blijft er minder over voor een luxeproduct zoals een boek. Ook het gemak waarmee mensen naar websites als Bol.com gaan, baart haar zorgen. ‘Terwijl de meeste boekhandels ook een heel goed functionerende website hebben en het vaak minstens zo snel kunnen leveren. Gelukkig hebben veel mensen door de coronacrisis wel ervaren dat het belangrijk is om lokale ondernemers te steunen. Maar nu de samenleving weer terug naar normaal is, verdwijnt dat besef helaas ook weer.’

Marjolein brengt haar passie voor lezen graag over op de jongeren. ‘Maar uiteindelijk kan je niemand dwingen om een boek op te pakken in plaats van een telefoon. Het enige wat je kunt doen is het goede voorbeeld geven en je enthousiasme delen.’

nachtkastje


Lees hier alle inspirerende verhalen over jonge boekverkopers

Over ons

Diensten

BCB, Brancheorganisatie voor het Christelijke Boekenvak

Tolweg 2L, 3851 SK Ermelo
0341-270000
info@bcbplein.nl
© 2024 BCB  - Disclaimer - Privacy