Jonge boekverkopers zien belang van social media

'Door eigentijds leesmateriaal op social media onder de aandacht te brengen, hopen we jongeren te stimuleren om weer meer te lezen.'



Steeds meer christelijke boekenwinkels verdwijnen doordat de online-concurrentie voor hen te groot wordt. De zussen Aleida Bakker (23) en Emmie Elliot (27) vinden het belangrijk dat er een fysieke plek blijft bestaan waar je terecht kunt voor christelijke boeken en Bijbels. Daarom zetten zij zich in als vrijwilligers voor de Fakkel Soest op het gebied van social media.

De Fakkel Soest is een kleinschalige boekwinkel die volledig gerund wordt door een vaste groep trouwe vrijwilligers. Klanten komen uit verschillende kerkgemeenschappen en ook steeds meer van buiten Soest als gevolg van de sluiting van verschillende christelijke boekhandels in de omgeving. Klanten voelen zich verbonden met de winkel. Ze komen bewust terug, juist voor dat kopje koffie en goede gesprek.

Volgens Aleida en Emmie is het inzetten van social media onmisbaar om de fysieke winkel te promoten. Het is een informele manier om contact te leggen tussen (potentiële) klant en de winkel. ‘We hebben bijvoorbeeld een serie waarin elke keer een nieuwe medewerker zichzelf via een filmpje voorstelt. Zo maakt men kennis met de gezichten van de winkel en voel je vanuit je huis toch verbinding met de winkel. Ook berichten als ‘een kijkje achter de schermen van een boekwinkel’ waarin we wat laten zien over inrichting, inkoop enz, scoren goed.’
Naast verbinding zoeken met de klant is een belangrijk doel van de inzet van social media natuurlijk ook om de klant op de hoogte te houden van de nieuwste titels. ‘En een nieuw uitgekomen nieuwsbrief kondigen we ook altijd aan in een post.‘

fotoserie

Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van berichten houden Emmie en Aleida goed in de gaten welke er goed lopen en welke minder. Ook letten ze op het tijdstip dat een bericht wordt geplaatst: ‘Bijvoorbeeld rond het avondeten. Mensen gaan dan vaak even op de bank zitten en scrollen op hun telefoon.’
Social media is onderdeel van de totale pr en marketing. Daardoor zijn de dames inmiddels ook betrokken bij het maken van de maandelijkse nieuwsbrief, het opzetten van activiteiten en de PR hiervan. Ze maken daarbij vooral gebruik van kennis die ze hebben opgedaan doordat ze zelf veel op social media zitten. Ze zijn ermee opgegroeid waardoor ze handig zijn met digitale media en het maken van flyers. Emmie heeft daarnaast in het verleden op haar werk bij een consultancy bedrijf ervaring opgedaan en een pr-scholing gevolgd.

Opgegroeid in een digitale samenleving zijn Aleida en Emmie er toch van overtuigd, dat het lezen van een goed boek nog steeds niet te vergelijken is met urenlang video’s kijken op je telefoon (ook al maken ze zich daar zelf ook schuldig aan 😊). ‘Door eigentijds leesmateriaal op de sociale media onder de aandacht te brengen, hopen we deze generatie te stimuleren om weer meer te lezen.’

Voor goede adviezen zul je toch naar de boekhandel moeten. En als we dat allemaal doen, komt de wens van Aleida en Emmie uit, dat De Fakkel Soest over vijf jaar nog steeds die fijne fysieke plek mag zijn met een breed assortiment aan christelijke boeken en een momentje van aandacht en rust.

nachtkastje


Lees hier alle inspirerende verhalen over jonge boekverkopers

Over ons

Diensten

BCB, Brancheorganisatie voor het Christelijke Boekenvak

Tolweg 2L, 3851 SK Ermelo
0341-270000
info@bcbplein.nl
© 2024 BCB  - Disclaimer - Privacy