Boekblad over nieuwe naam, nieuw logo en nieuwe koers van BCB

De BCB stond altijd voor Brancheorganisatie voor het Christelijke Boeken- en muziekvak. Dat is nu Brancheorganisatie voor het Christelijke Boekenvak. Ook heeft de BCB een draai gemaakt naar een netwerkorganisatie.



Bron: Boekblad | Maarten Dessing | 30 mei 2023

De BCB heeft de muziek uit haar naam gehaald. Dat is een logisch gevolg van het sterk afgenomen belang van muziekverkoop in christelijke boekhandels, vertelt kennis- en contactcoördinator Wendelmoed Knol. Twintig jaar geleden had muziek nog een belangrijk aandeel in de omzet van de leden en deed iedereen mee aan evenementen als de Week van de Christelijke Muziek en de Zilveren Duif Awards. Maar ook christenen streamen tegenwoordig overwegend muziek.

Netwerkorganisatie


Tegelijk heeft de BCB een nieuw logo ontworpen. Het oude paars-groene logo dateerde van het ontstaan van de organisatie in 2005 toen het Christelijk Lectuur Kontakt (CLK) en Stichting Samenwerkende Christelijke Boekhandels (SCB) fuseerden. 'Het was tijd voor iets nieuws en fris. 'De uiterlijke veranderingen reflecteren de beweging die de BCB heeft gemaakt na een strategiedag eind vorig jaar. Na intensieve gesprekken in het bestuur en met externe deskundigen over de eigen missie, visie en taken, werd besloten de klassieke taken van een brancheorganisatie – van het lobbyen in Den Haag en het onderhandelen over CAO's tot het uitwerken van een marktstrategie – op te geven.

'We bewegen steeds meer naar een netwerkorganisatie', zegt Knol. 'Dat betekent dat wij iedereen die bij het christelijke boekenvak is betrokken, met elkaar in contact brengen. Boekhandelaren met boekhandelaren, uitgevers met uitgevers en boekhandelaren met uitgevers. Daarvoor zijn we bijvoorbeeld met de ontmoetingsdag begonnen, die vorige week voor de tweede keer is georganiseerd. Dat wordt als heel waardevol en belangrijk ervaren. Je zag dat sommige boekhandels er spontaan onderlinge appgroepen zijn gestart.

'Tijdens de ontmoetingsdag werden er onder meer workshops gegeven door Gert-Jan van Rietschoten (van de gelijknamige boekhandel in Rotterdam) over succesvol inkopen en Paula Vink (van Den Boer in Baarn) over etaleren. Ook spraken negen uitgevers over hun drijfveren en welk boek het beste daarbij paste. Els van Dijk hield een lezing over de vraag: Wat is de gezamenlijke opdracht en taak in het christelijke boekenvak?

Boekhandelsbezoeken


Naast deze bijeenkomst reist Knol langs boekhandels om te horen waar ze mee bezig zijn en waar ze tegenaan lopen. 'En omdat ik overal kom, weet ik: die andere boekhandel is daar ook mee bezig, en kan ik ze met elkaar in contact brengen. Maar ook op kantoor brengen we vraag en aanbod bij elkaar. Vanochtend kreeg ik nog een mail van een boekverkoper die niet bij de workshop van Aartje Koster [tegenwoordig adviseur Libris Blz] kon zijn, over het tot leven brengen van je boekhandel, en nu graag met haar in contact wil komen.

Jonge boekverkopers


'Een andere manier om het onderlinge netwerk te versterken is de interviewreeks die BCB onlangs op de eigen site is gestart met jonge nieuwkomers in het christelijke boekenvak. Karel-Jan Karels en Louise Harkes bijvoorbeeld die – respectievelijk 19 en 20 jaar – winkelmanager van CLC in Apeldoorn zijn geworden. Of Arinda Haverhals, ook nog maar 22 jaar, die per 1 maart Het Gouden Lint in Sprang-Capelle heeft overgenomen. (De hele reeks is hier te lezen.)Knol: 'Ook bij ons zie je dat een hele groep afscheid neemt van het vak omdat ze met pensioen gaan. Met deze serie laten we zien hoeveel nieuw elan er is, want naast het hele rijtje dat gaat stoppen, is er behoorlijk veel aanwas. We hebben vier afleveringen gepubliceerd, er komen er nog drie of vier aan, en we hadden er wel twaalf kunnen maken.

'En de klassieke taken van een brancheorganisatie, waar de BCB ooit voor was opgericht - moeten de aangesloten boekhandels daarvoor nu bij de KBb zijn? 'Ja. Velen zijn daar ook al lid van, omdat ze de boekenbon verkopen. Het zou daarom dubbelop zijn als wij zouden lobbyen in Den Haag. Daarvoor missen wij ook de slagkracht. We zitten maar met z'n drieën op het bureau en werken allemaal parttime. Dan kunnen we beter onze tijd besteden aan wat meer effect heeft.'

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het boekenvak?
Neem dan een (online) abonnement op Boekblad.

Over ons

Diensten

BCB, Brancheorganisatie voor het Christelijke Boekenvak

Tolweg 2L, 3851 SK Ermelo
0341-270000
info@bcbplein.nl
© 2024 BCB  - Disclaimer - Privacy